poniedziałek, 24 sierpnia 2009

Myślisz o Swojej emeryturze?

Czy myślisz już o Swojej emeryturze? i nie piszę tu o tzw. III filarze, tylko o własnym odkładaniu/inwestowaniu na życie; jak z pewnością każdy wie, terazniejsza emerytura - jej wysokość - to dla znacznej części naszego społeczeństwa rozczarowanie i wegetacja pełna wyborów, np. co kupić: leki czy jedzenie.

Chcesz tak żyć? Ja NIE .

Jeśli myślisz ,że na oszczędzanie celowe na emeryturę masz jeszcze czas - to jesteś w błędzie, wielkim błędzie. Prawda jest taka,że powinniśmy zacząć na nią oszczędzać jak najwcześniej. Ja zaczęłam niestety dopiero 19-ście miesięcy temu, a mam już 41lat. Miesięcznie na ten cel odkładam min 300zł, przede mną ok 20 lat ;), więc mam szansę, że w wieku 60 lat, zakładając 6% rocznie przyrostu i uwzględniając co rok % inflacji (czyli sama podnoszę sobie "składkę") mam szansę, że moje oszczędności przy wykorzystaniu mechanizmu % składanego osiągną pułap ok 180 tys zł.

Napisałam to w bardzo dużym skrócie, nie wdając się w szczegóły - chcę tylko uświadomić Cię, że zaczynając odkładać co miesiąc , nawet nie dużą kwotę i wykorzystując do tego różnego rodzaju mechanizmy inwestycyjne, możemy na jesień swojego życia dysponować pokazną kwotą. Swoje 180 tyś podałam, zaniżając mocno w dół wynik jaki otrzymałam z wyliczeń ( było to 225 tyś zł)
Jeśli zaczniesz 300zł odkładać mając 30 lat, masz szansę uzbierać ok 400 tyś (tez zaniżyłam), a jeśli masz już 50 lat, to żeby osiągnąć 180tys , musiałbyś odkładać 600zł/m-c; jeśli wystarczy Tobie "tylko" +/- 200 tys zł, a masz 30 lat i mniej - to mniejszą kwotę miesięcznie musisz na ten cel przeznaczyć.

Ja zaczęłam realizować swój plan emerytalny 19-ście miesięcy temu; mam już ok 6500zł - co dla mnie , jako osoby , która do tej pory konsumowała swoje dochody w całości, jest powodem do zadowolenia.

Zdaję sobie sprawę, że nie każdy ma od ręki wolną gotówkę, którą może zamrozić co miesiąc na X lat. Dodatkowe pieniądze można zdobyć na 3 sposoby:

1) ograniczyć wydatki - tylko, że w pewnym momencie może już nie być z czego ograniczać...
2) dodatkowy dochód
3) ograniczyć wydatki + dodatkowy dochód.

O sposobie na dodatkowy stały dochód napiszę jutro.

Więc jak? Myślisz już o Swojej emeryturze?

Nie popełniaj mojego błędu !

Pamiętaj - im wcześniej - tym dostaniej !

Brak komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...